LYS PÅ undervisningsunivers

Her finder du alt, hvad du skal bruge for at komme godt i gang med LYS PÅ.

LYS PÅ læringsprincipper

LYS PÅ er baseret på en interaktiv og engagerende tilgang, hvor eleverne lærer gennem aktiv deltagelse og sjove, praktiske eksempler. Dette gør læringen og lys og reflekser både effektiv og underholdende. 😊

Kampagnen bygger på fire centrale greb:

  1. Humor og kreativitet: Med de kreative forsøg fra Kaninen og Bjørnen fanger vi elevernes opmærksomhed og gøre læringen sjov.

  2. Elevinvolvering: Eleverne bliver aktivt involveret i at finde løsninger på, hvordan Kaninen og Bjørnen kan blive synlige i trafikken.

  3. Ekspertiseudvikling: Gennem observation af Kanenin og Bjørnens forsøg og fejl, bliver eleverne hurtigt eksperter i den korrekte måde at få lys på.

  4. Lettilgængelige materialer: Undervisningsmaterialerne er designet, så vi minimerer forberedelsestiden for lærere og pædagoger og gør det lettere at integrere kampagnen i den daglige undervisning.

Sådan kommer I i gang

Link til kampagneguide

LInk til forældre-PDF

De 9 Lys på-forløb

Introlektion - Velkommen til Lys på

Her introduceres eleverne til kampagnen, universets karakterer og ikke mindst vigtigheden af brug af lys og reflekser.

Gå til materialet

Tjek din cykel

Med tjek din cykel guider vi jer igennem, hvad der er lovpligtigt når det kommer til lys og reflekser på en cykel.

Gå til materialet

Kan du regne med dine lygter?

Bjørn og Kanin skal regne ud hvor længe batteritiden i deres lygter holder. De skal på en lang cykeltur i mørke og skal komme sikkert frem.

Gå til materialet

Hvem kan se hvad

Bjørn og kanin finder ud af, at der er forskel på trafikanter, og finder ud af hvordan det er at sidde bag rettet i en bil, og hvad man faktisk kan se og ikke kan se.

Gå til materialet

Reflekser

Bjørn og Kanin møder en politimand, som viser alt det seje som tøjet kan bruges til. Kanin og Bjørn laver deres egen superdragt på baggrund af den viden de har fået.

Gå til materialet

Ryggen til trafikken

Bjørnen og kaninen står med ryggen til trafikken og skal gætte, hvilken type trafikanter der kører forbi.

Gå til materialet

Kryds og tværs

Bjørn og Kanin øver sig i, hvad tingene hedder på en cykel.

Gå til materialet

Afstandsbedømmelse

En cykellygte skal kunne ses 300 meter væk i mørke. Men både Kanin og Bjørn har svært ved at vurdere, hvor langt 300 meter egentlig er.

Gå til materialet

Quiz og byt

Eleverne quizzer hinanden og tester, hvad de har lært under hele kampagnen.

Gå til materialet

Se mere

Konkurrencer

Deltag i de tre sjove ugekonkurrencer og vind flotte præmier til klassen.

FAQ

Få svar på hyppigt stillede spørgsmål om LYS PÅ.