Kære politikere - på med arbejdshandskerne

LEDER: Efteråret er over os, og det er tid til at finde handskerne frem på cykelturen. Politikerne opfordrer vi derimod til at finde arbejdshandskerne frem, nu hvor Folketinget åbner efter ferien. For med regeringens skatteudspil, erhvervsudspil og finanslovsforslag står det klart, at vi har at gøre med en regering, som tænker rigtig meget bil og ikke noget videre cykel.

Leder i Cyklister nr. 4/Vinter 2017 af landsformand Jette Gotsche

Mindsk trængslen og styrk sundheden

I skrivende stund er politikerne lige blevet enige om at sænke registreringsafgiften og gøre biler billigere. Men der kommer altid et udspil og en regering til. Derfor vil vi gerne præsentere tingets 179 politikere for tre forslag til cykelpolitiske initiativer, der vil gøre danskerne sundere og mindske trængslen på vores
veje.

Tre cykelpolitiske initiativer, regeringen bør tage

Tænk hvis regeringen skræddersyede et nyt kørselsfradrag til cyklister, så cyklister med seks km til og fra jobbet kunne få et fradrag. I dag starter fradraget først ved 24 km – uanset om du er bilist eller cyklist.

Tænk hvis regeringen gjorde som svenskerne:
I finanslovsforslaget for 2018 har de afsat penge til en præmie, der skærer en fjerdedel af elcyklens pris – så flere kan købe elcykler og begynde at cykelpendle over længere afstande til og fra job.

Og tænk – hvis regeringen styrkede den aktive transport med det direkte formål at øge danskernes sundhed – hvis de investerede i flere og bedre cykelstier i stedet for kun at gøre det attraktivt at købe og køre i bil (ved at sænke registreringsafgiften, ombygge motorveje og sætte broafgiften ned).

Cykling gavner bundlinjen

Vi er helt med på regeringens ‘bedre infrastruktur’. Vi er også med på ‘styrket mobilitet’. Selvfølgelig skal vi have gode veje, der gør det nemt at komme fra A til B, uden at trafikken sander til i bilkøer. Det koster os som samfund milliarder i tabt produktivitet, når vi sidder i kø og trommer med fingrene på rattet.

Men en tredjedel af alle bilture er på under fem kilometer. Halvdelen er under ti kilometer. Det er med andre ord fuldt ud realistisk at flytte flere bilture over på cyklen – og det er tilmed en stærk investering at gøre passiv transport til aktiv transport.

Hvis flere danskere cykler i det daglige, kan vi høste en enorm samfundsværdi. Fordi trængslen falder på vejene, og trafikken bliver mere effektiv. Og fordi levealderen løftes, og sundhedsudgifterne får et tryk nedad. Sidstnævnte har Transportministeriet selv regnet på, og tallene taler for sig selv: Hver gang vi cykler en kilometer i stedet for at køre en kilometer i bil, tjener samfundet syv kroner.

I dette nummer af CYKLISTER kan du læse om virksomheder, som har valgt at tænke cykling ind i deres forretning og udnytter el-ladcykler til at sikre virksomheden en merværdi. Der er økonomi i det. Vi kan kun opfordre politikerne til også at tænke cykling og bundlinje sammen.

Magasinet CYKLISTER

Vi skriver om det, som cyklister går op i og udkommer fire gange årligt

Få nyhedsbrevet

Hold dig opdateret på cykelområdet med vores månedlige nyhedsbrev.